Skip to content

Elena Rădulescu: „Ceauşescu era darnic cu mine”

26 Decembrie 2008

Elena Radulescu

Elena Rădulescu (101 ani) a fost dactilografa fostului dictator Are 101 ani şi o viaţă demnă de un roman. Elena Rădulescu a trăit pe vremea regilor Ferdinand, Carol şi Mihai, a cunoscut ororile primului şi celui de-al doilea război mondial şi a fost dactilografa personală a lui Nicolae Ceauşescu. Bătrâna îşi aminteşte cu o precizie demnă de invidiat momentele pe care le-a petrecut alături de „comandantul suprem”. „Ceauşescu era darnic cu mine. Când am văzut la televizor procesul şi execuţia lui, la Revoluţie, am avut un şoc”, rememorează femeia.

În anul 1934, la 28 de ani, Elena s-a angajat în Ministerul de Justiţie, iar de-a lungul timpului i s-a dus vestea ca fiind cea mai rapidă dintre dactilografe. „Peste ani, experienţa şi rapiditatea cu care băteam la maşină mi-au deschis chiar uşa cabinetului 1”, ne-a povestit femeia. „Îmi aduc amintre că pe la 59-60 de ani făceam naveta între minister şi cabinetul lui Ceauşescu. Băteam la maşina de scris acte, documente şi decrete. Puteam fi chemată oricând. De obicei, ziua lucram la minister, iar seara în biroul preşedintelui sau în cel al miniştrilor. Când stăteam peste noapte, Ceauşescu avea grijă să-mi plătească toate orele suplimentare. Era foarte darnic!”, povesteşte femeia.

Pe Nicolae Ceauşescu şi-l aminteşte ca fiind şi un mare petrecăreţ. Într-un an, de ziua lui, preşedintele a organizat o petrecere la care au luat parte toate instituţiile politice şi culturale ale vremii. „Ceauşescu a dat o chermeză şi la Tribunalul Bucureşti – unde eram detaşată pentru o vreme. Petrecerea s-a ţinut în Sala Paşilor Pierduţi, unde s-au adunat, pe lângă cuplul prezidenţial, toate capetele luminate ale Epocii de Aur. Au mâncat şi au băut pe săturate toată noaptea. Ce chiuituri, ce strigăte şi râsete! Şi ce s-a mai dansat! A doua zi am aflat că preşedintele dansase la o petrecere organizată într-un alt minister chiar şi cu femeia de serviciu”. Muzica populară era cea care îl „ungea pe suflet” pe Ceauşescu.„Îi plăceau şi cântecele de petrecere, şi romanţele. Aproape de fiecare dată când primea în vizită câte un înalt oficial sau şef de stat, preşedintele îşi invita oaspetele la masă şi ascultau împreună muzică populară”. Un astfel de eveniment s-a petrecut la vizita din 1969 a lui Richard Nixon, când, invitat de Ceauşescu, acesta a vizitat staţiunea Neptun. Seara, la restaurant, a cântat Elena Jurjescu-Todi, care l-a luat pe Ceauşescu la o Periniţă. Preşedintele cunoştea toate versurile cântecelor, iar tovarăşa bătea tactul cu piciorul.”Elena Rădulescu spune că „tovarăşul” era un om bun. Calm şi înţelept. „Nevastă-sa l-a stricat. Ceauşeasca era cunoscută de toată lumea ca fiind o scorpie: era foarte rea, o femeie fără suflet, fără milă…Când nu suporta pe cineva, îi striga lui Nicolae «Execută-l! Execută-l!». Când Ceauşescu lua o decizie, imediat intervenea ea pentru a analiza situaţia şi a-şi da cu părerea. Nicolae nu putea să facă un pas fără Elena„. Angajaţii din minister se fereau să discute despre asta. Le era teamă, iar tăcerea, în acea perioadă, îţi garanta un serviciu şi o viaţă cât de cât liniştită. „Se mai trezeau câteodată unii să vorbească pe ascuns şi aşa mai aflam şi noi câte ceva. În rest, nimeni nu sufla o vorbă despre cuplul prezidenţial”. După 36 de ani de muncă în minister, în anul 1970 Elena a ieşit la pensie. „Mi-a fost greu să plec pentru că îmi plăcea tare mult munca pe care o făceam”.

«Moartea lor m-a întristat»

Revoluţia din 1989 a fost un mare şoc pentru fosta dactilografă. „Doamne, tare rău mi-a părut pentru ei… Am urmărit la televizor procesul şi execuţia lor. Mi-a fost milă să-I văd aşa… Îmi aduc aminte, când s-a citit sentinţa, că ea a început să urle şi să se zbată în braţele soldaţilor care încercau să o imobilizeze... «Sunteţi copiii mei, sunteţi copiii mei», striga. Îmi aduc aminte că Nicolae îi tot spunea în timpul procesului «Taci din gură, taci din gură!». Nu am putut să urmăresc momentul când au fost puşi la zid şi împuşcaţi. Am întors capul”.

No comments yet

Lasă un răspuns

