Skip to content

Zamfir Dumitrescu: „Nu regret că l-am pictat pe Ceauşescu”

15 Februarie 2009

Epoca de Aur

Zamfir Dumitrescu a declarat pentru „Adevărul” că nu regretă că l-a pictat pe Ceauşescu şi că ar face portrete şi astăzi dacă ar primi comenzi de la şefi de stat. Pictorul mai spune că nu e vorba de compromisuri. „În primul rând, a primi o comandă şi a-ţi exercita meseria de pictor era nu numai o oportunitate, ci şi o şansă, un privilegiu.

Nicolae si Elena Ceausescu

Nicolae si Elena Ceausescu ciocnind cu Stefan cel Mare 26 ianuarie ziua de nastere a lui Ceausescu Autor celebrul artist: Dan Hatmanu

Nicolae Ceausescu

„Continuitate” Autor – Penga Sandor

Familia Ceausescu

„Omagiu familiei, 1988” Autor: Dan Hatmanu

În perioada ‘74, ‘75, ‘80, am pictat foarte multe portrete. Eu sunt elevul lui Baba, care era un mare portretist. Mi-a plăcut să fac portrete şi am trăit din portrete făcute la comandă. Sigur că am pictat portrete care mă interesau ca fizionomie, ca asamblaj plastic, dar nu puteam să refuz o comandă care se referea strict la meseria mea de pictor.

Sotii Ceausescu

„Elena Ceausescu si Nicolae Ceausescu in mijlocul copiilor, 1987” Autor: Gheorghe Radeanu

Iar dacă vorbim despre fond, trebuie să îi amintim pe numeroşii pictori care l-au pictat pe Cesare Borgia, un personaj sinistru”, a explicat fostul preşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici. Cea mai mare sumă pe care a primit-o pictorul pentru o compoziţie cu familia Ceauşescu a fost 50.000 lei (un autoturism Dacia sau un apartament costau 70.000 de lei).

Elena si Zoe Ceausescu

 „Dublu omagiu portret – Elena Ceausescu si fiica Zoe, 1980” Autor: Cornelia Ionescu Dragusin

„Tovarăşa, să ştiţi că artele e scumpe!”

Nici pictorul Traian Brădean nu regretă că i-a făcut portretul lui Ceauşescu. „Eu n-am fost nici măcar membru de partid. I-am pictat pe Bălcescu, Mihai Viteazul, Horia, Cloşca şi Crişan. Am făcut figuri istorice ale neamului. Şi cei de la Consiliul Culturii au socotit că trebuie să îl fac şi pe Ceauşescu.

Nicolae Ceausescu

Nicolae Ceausescu, 1985″ Autor: Eugen Palade

Mi-au zis să realizez un profil istoric. Eu m-am luptat din răsputeri să îl fac cât pot de bine, de profesionist. Prima oară, am făcut două portrete, pe-al lui Nicolae Ceauşescu şi pe-al Elenei Ceauşescu. A doua oară când au venit la mine, mi-au înşirat vreo 45 de teme. Însă mi-a picat fisa atunci.

Nicolae Ceausescu

Le-am zis: sunt bune temele dvs., însă datorită faptului că se apropie ziua soţilor Ceauşescu, n-ar fi mai bine să-l fac pe tovarăşul când îi dă un buchet de flori tovarăşei şi tovarăşa să îi dea un buchet de flori tovarăşului? «Vai ce bine!», mi-au zis”, ni s-a destăinuit Traian Brădean. „Niciodată nu am fost criticat că le-am făcut portretul Ceauşeştilor. Poate doar de unii colegi căcănari, chiar membri de partid.

Sotii Ceausescu

Bucuresti – Centrul Civic, 1988″ Autor: Valentin Tanase

Mie mi-au dat cei mai puţini bani. Sabin Bălaşa era întotdeauna cu preţul cel mai mare. El cerea 120.000 pe un portret. Bălaşa spunea: «Tovarăşa, să ştiţi că artele e scumpe». Mie mi-au dat pe două portrete 11.000 de lei, impozabili”, a adăugat Brădean.

Ceausistii

Familia Ceausescu

Elena Ceausescu

Omagiu Eroinei Luptatoare Autor: Traian Bradean

Elena Ceausescu Nicolae

Elena Ceausescu si Nicolae

Elena Ceausescu

Elena Ceausescu si Nicolae

Elena Ceausescu si Nicolae

Elena Ceausescu

Elena Ceausescu

„Omagiu, 1983” Autor: Ciprian Radovan

Sotii Ceausescu

Sotii Ceausescu

Elena Ceausescu

Nicolae Ceausescu

9 comentarii leave one →
  1. 16 Februarie 2009 08:35

    Deşi Ceauşescu era scund, atunci cînd era pictat alături de un grup de oameni trebuia să fie cel mai înalt din grupul respectiv. Asta era linia partidului, poruncă pentru artişti.

    Apreciază

  2. 16 Februarie 2009 08:38

    Da, dar stii cat valoreaza un tablou ?

    Apreciază

  3. kica permalink
    7 Noiembrie 2009 00:51

    cu tehnicile de azi, studentii de anul I sunt mai buni decit atit de trimbitatii artisti de pe vremea aia. urite tablouri, cred ca le faceau in dusmanie ca sunt atit de urite si prost facute , de un gust atit de indoielnic incit asta sper era o forma de protest. dar cita nesimtire sa ai sa ceri asa niste sume??? artele e scumpe? cine zicea asa?si cerea 120 de mii… pai atit costa o casa cu 3 camere pe care unii nu-i puteau stringe decit intr-o viata de restingeri si restrictii. fericiti erati ca ajungeati la borcanul cu miere foarte usor pupindu-l si cintindu-i in struna, dupa cintecul oltenesc…”cin’ se ia cu mine bine ii dau haina de pe mine….”si ocupati functii si pozitii bune mincind c…t si lingind in c.r, si acum va faceti securisti unii pe altii. pai daca nu erati securisti maiaveati voi ateliere moca si expozitii afara.???

    Apreciază

  4. 1 Februarie 2010 17:11

    bagami-asi pula in gura tutulor pictorilor lingai si pupin curisti labagiilor

    Apreciază

  5. 19 Martie 2010 20:24

    lasa ca toata lumea a fost lingar pe vremea aia. poate ca si taica tau 🙂

    Apreciază

  6. 20 Martie 2010 03:13

    Toata lumea copii bunici tatici mamici….

    Apreciază

  7. Gabi Aydoğdu permalink
    30 Iulie 2010 10:54

    Daca ar’ ınvia Ceauşescu m-aş oferi cu placere calau … Şi aş ıncepe cu Puloi asta zdrobindui boaşele cu ciocanul… Şi cu secerea i-aş taia gatul lui masa’ pentru ca a adus pe lume un asemenea prost!!

    Instrumentele de tortura sunt bune, deoarece asigura locuri de munca, atat fierarilor, cat şi calailor… zicea Marx şi cata dreptate a avut.

    Apreciază

  8. 16 Martie 2013 22:58

    mi se face greata!
    si da,stiu despre ce este vorba,am trait timpul acela….

    Apreciază

  9. Alexandru permalink
    20 Martie 2016 07:31

    Domnule Zamfir Dumitrescu, dar nu regretati de cati studenti v-ati batut joc si cate fete ati chemat la atelier ca sa treaca examenul la materia aia de cacat pentru care inveti de frica???

    Apreciază

Lasă un răspuns

