Skip to content

Dosarul de cadre a lui Nicolae Ceausescu

6 Martie 2009

Sotii Ceausescu la Disneyland
Nicolae Ceausescu si-a dus familia si la Disneyland, unde s-au amuzat cu Donald si cu Mickey Mouse, 10 octombrie 1970

C 2050, aceasta este cota dosarului de cadre al lui Nicolae Ceausescu, aflat in pastrarea Arhivelor Nationale Istorice Centrale si pe care Comisia Prezidentiala pentru Analiza Dictaturii Comuniste l-a putut consulta. Publicam mai jos cele mai importante documente din dosar. Dosarul, care contine 24 de file, a fost creat in 1945, iar ultimul document in ordine cronologica este din perioada in care Ceausescu era adjunct al ministrului Fortelor Armate (martie 1950 – aprilie 1954). In dosar se afla autobiografia olografa a lui Ceausescu, formularul cu date personale, referate continind principalele date ale parcursului sau politic, doua scurte caracterizari semnate „Tincuta” si „Ganea”, precum si un denunt lipsit de importanta facut de doua colocatare in 1946.

 Cel mai interesant document din dosarul de la Arhivelor Nationale Istorice Centrale (ANIC) este autobiografia scrisa de mina in care Nicolae Ceausescu reconstituie principalele elemente ale biografiei sale politice in perioada interbelica si in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Din marturia tinarului Ceausescu se poate vedea ca acesta nu a fost un personaj important in UTC si PCR pina la 23 august 1944, in perioada de ilegalitate a partidului, fapt care contrasteaza evident cu biografia falsa, eroizanta, confectionata de istorici de curte in timpul regimului Ceausescu. Pozitia cea mai importanta detinuta pina in 1948 a fost cea de prim-secretar al UTC (23 august 1944 – iunie 1945), functie in care, ne spune Paul Sfetcu in memoriile sale, nu a corespuns asteptarilor partidului.

De asemenea, se poate observa ca Nicolae Ceausescu avea probleme la dosar, tatal sau fiind liberal, iar un frate, celalalt Nicolae, legionar. De asemenea, tinarul activist primise sanctiuni din partea partidului, ca urmare a incalcarii regulilor conspirativitatii adoptate de UTC si PCR, la indicatiile Cominternului, dupa scoaterea miscarii comuniste in afara legii, in 1924. Conform instructiunilor PCR, acestea puteau constitui, la rigoare, motive suficiente pentru blocarea ascensiunii acestuia in partid. Ceausescu a supravietuit fara probleme epurarii realizate prin campania de „verificare” a membrilor de partid inceputa in 1948, precum si epurarilor ulterioare, beneficiind, pe linga originea sociala sanatoasa si trecutul de ilegalist, de relatia apropiata cu Gheorghe Gheorghiu-Dej, stabilita pe timpul detentiei, si de pozitia sa de membru, plin sau supleant, al CC al PCR.

 Cunoasterea trecutului = putere

Dosarele de cadre au fost principalele instrumente folosite pentru controlarea membrilor PCR. Sute de mii de activisti si membri de partid au fost exclusi din PCR si, in multe cazuri, dupa caz, exmatriculati, sanctionati profesional, marginalizati social si, unii, chiar anchetati si inchisi, pe baza datelor de la dosar. La intrarea in partid, fiecare candidat trebuia sa completeze o cerere de adeziune, un chestionar tip, sa-si scrie autobiografia si sa prezinte recomandari din partea unor membri de partid. Acestea deveneau primele piese in dosarele de cadre ale celor care urcau in ierarhia de partid. La acestea se adaugau referatele Sectorului de verificare a cadrelor, caracterizari date de organizatiile de partid in care a activat, de scolile de cadre, hotaririle de partid si aprecieri de activitate la schimbarea locului de munca, sanctiunile primite etc. In functie de situatia fiecaruia, daca existau elemente in trecutul sau activitatea membrilor nomenclaturii care ridicau probleme, erau solicitate, pentru clarificarea situatiei, noi autobiografii si referinte, precum si orice alte tipuri de documente ajutatoare.

In perioada Dej, partidul a inregistrat fluxuri si refluxuri din punct de vedere numeric, campaniile de recrutare fiind alternate cu cele de epurari. PCR urma astfel un comandament leninist – Lenin afirmase ca „singurul partid de guvernamint din lume care se preocupa nu de sporirea numarului de membri, ci de cresterea lui calitativa, de curatirea rindurilor partidului de cei «strecurati» in el este partidul nostru”.

„Pacatele” care ducea in infernul comunist

Instructiunile PCR date incepind cu 1948 ofereau o lunga lista a criteriilor pe baza carora sa se faca excluderile din partid. Acestea vizau de la legionari si cuzisti pina la fosti membri ai partidelor democratice care se dovedeau ostili PCR, de la capitalisti „exploatatori” si „chiaburi” pina la circiumari si negustori, de la participantii la atrocitati impotriva minoritarilor si fascisti pina la sionisti, de la dusmani ai partidului pina la „carieristi”, „oportunisti”, „fractionisti”, „fatarnici”, „fripturisti”, „descompusi politiceste” (cei lipsiti de vigilenta de clasa) si „moraliceste” („betivii”, „destrabalatii”, „practicantii jocurilor de noroc”) etc. Cele mai multe dintre criterii priveau trecutul politic si identitatea sociala. O serie de alte intrebari, transmise comisiilor de verificari sau sectorului cadre prin instructiuni de partid, urmareau reconstituirea in detaliu a atitudinilor din trecut ale fiecarui activist. Cu timpul au fost adaugate noi „pacate”: simpatizarea cu „devierea de dreapta” atribuita trio-ului Pauker-Luca-Georgescu, cu „gruparea antipartinica” a lui Miron Constantinescu si Iosif Chisinevschi, participarea la protestele de dupa 1956, criticarea regimului, sprijinirea disidentei etc.

In acelasi timp, erau colectate, prin lucratorii de la cadre sau prin Securitate, informatii dintre cele mai diverse despre viata personala si profesionala a membrilor de partid. In fine, erau adunate date despre sotie, parinti si alti membri ai familiei (originea sociala, trecutul, atitudinea fata de regim, daca erau plecati in strainatate etc).

 

Informatiile din dosarul de cadre constituiau ori motiv pentru excludere, sanctionare sau marginalizare ori mijloace de santaj, presiune si control. Instructiunile partidului si statutul, care oricum aveau numeroase formulari vagi, interpretabile, nu erau aplicate intotdeauna in extenso, fiind lasat loc de santaj si negociere. De exemplu, asa cum se vede din documente, in nomenclatura au fost tolerati activisti care au fost membri ai partidelor democratice si chiar fosti legionari, activisti care aveau rude in strainatate etc. Aceste amanunte contau insa pe post de circumstante agravante in cazul in care respectivii intrau in conflict cu „linia partidului” sau nu faceau serviciile care le erau cerute.

Cadrele, politia politica a partidului

De-a lungul regimului comunist, dosarele de cadre au avut mai multi creatori si gestionari. Cea mai importanta a fost sectia de Cadre (a avut denumiri diferite de-a lungul timpului, „directie”, „sector”, „sectie”) de pe linga Comitetul Central. Aceasta avea misiunea de pastra evidenta membrilor nomenclaturii comuniste, de a culege date despre trecutul si activitatea, publica sau privata, a acestora, de a verifica autenticitatea informatiilor de la dosar, de a recomanda „tovarasi” pentru functiile din partid, stat, organizatiile de masa, scolile de cadre etc. Activitatea sectiei de Cadre era extrem de laborioasa, fiind nevoie de consultarea unor arhive, de trimiterea lucratorilor de cadre pe teren pentru a culege informatii si a interoga rudele si cunostintele celor verificati, de selectarea si prelucrarea informatiilor etc.

Comisia Controlului de Partid de la linga CC si Colegiile de partid de la nivel local aveau misiunea, conform regulamentului de functionare, de a chema la raspundere „pe cei care s-au facut vinovati de calcarea programului , statutului, a disciplinei si moralei de partid”. In cadrul Comisiei Controlului de Partid functionau Sectorul Anchete Speciale (care ancheta cazurile ilegalistilor asupra carora exista banuiala ca au colaborat cu Siguranta sau cu servicii de spionaj straine si ii verifica pe activistii care au fost in Uniunea Sovietica sau au facut parte din partidele comuniste „fratesti”) si Sectorul Anchete si Cercetari (care se ocupa de restul cadrelor care incalcau reguli).

 

Misterele arhivelor

Istoria serviciilor de cadre este extrem de complicata si inca insuficient elucidata. Reorganizarile succesive din timpul regimului comunist fac munca de reconstituire extrem de dificila. La ANIC sint disponibile dosarele aflate in pastrarea Sectiei de Cadre din timpul regimului Ceausescu. Lipsesc insa o serie de dosare importante, in special ale celor care au avut probleme cu conducerea de partid. Prin urmare, este posibil ca dosarele aflate sub ancheta la Comisia Controlului de Partid sau la Securitate sa nu fie date in studiu, din motive care ne scapa.

Multe din dosarele de cadre disponibile la ANIC ale unor personaje importante, pe care Comisia Prezidentiala pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România (CPADCR) le-a putut consulta, sint dezamagitoare. Astfel, dosarele lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Alexandru Draghici, Emil Bodnaras, Leonte Rautu, Virgil Trofin etc contin doar fisa de la Sectorul Carnetului de Partid, care cuprinde o simpla enumerare a datelor din biografia politica a acestora. Unde sint restul documentelor nu stim. O alta problema este ca foarte multe dosare au ultimele intrari de documente sau informatii din anii ’50 sau ’60. Este imposibil de crezut ca lucratorii de cadre nu s-au preocupat de aducerea la zi a informatiilor in cazul activistilor importanti. si acest lucru ar trebui lamurit. Dupa cunostinta noastra, dosarele Sectiei de cadre nu sint inca disponibile la sala de studiu, dar urmeaza sa fie, conform promisiunilor Presedintiei. Inventarul Sectiei de Cadre, intocmit la cererea CPADCR, contine trei volume masive, in care deocamdata exista doar o aranjare pe litere, dar nu si una alfabetica in sectiunea fiecarei litere, fapt care il face foarte greu de consultat.

Adrian CIOFLANCA

 

REFERAT

„ Ceausescu Niculae
Nascut in 26 ianuarie 1918
Origine sociala: taraneasca (mijlocas)
Nationalitate: româna
Studii: scoala primara (4 clase)
Membru de partid din 1936

In perioada uceniciei a fost atras in miscarea muncitoreasca, avind legatura cu tineretul sindical de pe linga sindicatul Ciocanul.

In 1933 devine membru al UTC.

In 1934 a devenit membru in comitetul raional UTC din Sectorul Negru din (Bucuresti) si dupa scurt timp este trimis sa munceasca in miscarea antifascista. A facut parte din Comitetul National Antifascist si din Comitetul Central al tineretului antifascist.

La inceputul anului 1935 a fost trimis in Oltenia ca instructor UTC si in acelas(i) an este insarcinat cu conducerea organizatiei regionale a UTC. In decembrie 1935 a fost trimis in fruntea Comitetului regional UTC Prahova.

In ianuarie 1936 in urma unei provocari a fost arestat si condamnat la 2 ani si sase luni pe care le-a executat la inchisoarea din Doftana si Brasov – Orasul Stalin. Atit la cercetare cit si la proces a avut o purtare buna.
In decembrie 1938 imediat ce s-a eliberat dela inchisoare a luat legatura cu miscarea si a fost trimis in Comisia Centrala a tineretului.

In septembrie 1939 a participat la Conferinta tineretului unde a facut raportul asupra problemelor tineretului.

In iunie 1938 a facut o luna de zile scoala de cadre, prelucrarea istoriei P(artidului) C(omunist) (B(olsevic)) al U(niunii) S(ovietice).

In iulie 1940 a fost din nou arestat iar in august 1943 cind trebuia sa fie eliberat a fost trimis in lagarul de concentrare din Tg. Jiu. Deaici s-a eliberat impreuna cu tov(arasii) Popa Emil si Preoteasa Grigore la 5 august 1944.

Dupa 23 august 1944 a fost trimis sa munceasca pe linga UTC fiind primul secretar al CC a(l) UTC pina la autodizolvare (in iunie 1945, n.red.).

La Conferinta Nationala a Partidului Comunist Roman din 1945 a fost ales membru in CC al PCR. La Congresul de unificare din 1948 (de fapt, dizolvarea Partidului Social-Democrat in PCR, n.red.) a fost ales membru supleant a(l) CC a(l) PCR.

In prezent este ministru adjunct al M(inisterului) F(ortelor) A(rmate)”.

 

„DATE PERSONALE

Numele si pronumele: Ceausescu Nicolaie
Data nasterii: 26 ianuarie 1918
Locul nasterii: Comuna Scornicesti jud. Olt
Originea sociala: taraneasca
Studii: 4 cl(ase) primare
Ce limbi straine cunoaste: nici una
Daca are cunostinte marxiste: Da
Profesiunea: Cismar
Stagiul in productie: 5 ani (1939)
Din ce partide sau organizatii a facut parte: Sindicat, UTC
Daca este casatorit: Da; Numele sot(iei): Elena Petrescu; Ocupatia: textilista
Din ce partid sau organizatie face parte: UTC
Citi copii are –
Ocupatia –
Numele tatalui: Alexandru; Ocupatia: plugar
al mamei: Alexandru; Ocupatia: casnica
 

Numele fratilor sau surorilor Ocupatia Din ce partid sau organizatie fac parte
Niculina Richtuit
cismar
nici unul
Marin cismar a fost in UTC
Floarea chelner nu stiu
Nicu mic negustor   

Legionar
Marioara nu stie
Ion plugar nu stie
si mai sint doi mai mici    

 

Cu ce partid a simpatizat inainte de intra in miscare: –
Localitatea organizatiei in care a intrat in partid: in Bucuresti
Ce functie a ocupat in partid: Instruct(or) al CC al UTC; membru al CC al UTC
Stagiul in Partid, UTC: din 1933 in UTC, din 1936 in Partid
Unde si de cite ori a fost arestat: in Bucuresti de mai multe ori fara sa fiu cond(amnat); la Tirgoviste (in) 1936, cond(amnat la) 2 ani si 6 luni; la Bucuresti, in 1940 (condamnat) cu 3 ani.
Purtarea la Siguranta, proces, inchisoare, lagar: n-am recunoscut niciodata nimica nici din partea mea nici a altora
Daca a fost in desacord cu linia partidului: nu
Ce masuri disciplinare de Partid a suferit: in inchisoare un vot de blam si observ(atie)
Pentru care fapte: Pentru lipsa de vigilenta si conspiratie (adica pentru incalcarea regulilor conspirativitatii)
Situatia in timpul razboiului: am stat in inchisoare si lagar
A avut legatura cu Partidul? –
A fost pe front? Unde? – Nu
A lucrat in profesie? –
Unde depune munca, ce functie de Partid sau in organizatie de masse are: in CC al UTC
Observatiuni: –
Domiciliul: Doctor Lister no. 63
Data: 9.II.(1)945”

 

AUTOBIOGRAFIA

„Ceausescu Niculaie

M-am nascut in 1918 Ianuarie 26 in Comuna Scornicesti Jud. Olt. Parintii sint agricultori si se ocupa cu plugaria, au cam 10 ha pamint (si) pot fi socotiti (tarani) mijlocii.
Tata a fost liberal. La virsta de 11 ani am venit la Bucuresti si am intrat ucenic la cismarie. Ca ucenic am intrat in legatura cu tineretul sindical de pe linga sindicatul Ciocanul.
In 1933 Noembrie am devenit membru al UTC. In 1934 am fost atras in Comitetul raional din Negru (Bucuresti) unde am lucrat pina in August cind am fost dat sa muncesc in miscarea antifascista. Am facut parte din Comitetul National antifascist si in Comitetul Central al tineretului antifascist. Am lucrat cu Matei Socor, Moisesc(u) si altii.
Am fost arestat de mai multe ori in acest timp, dar am fost imediat pus in libertate.
In 1935 Ianuarie am luat parte la Conferinta Comitetului Judetean al UTC. Dupa Conferinta am fost oprit de agentul Guse, la mine s-a gasit chitanta de inchiriere a casei unde s-a tinut conferinta si un carnet cu unele notite pe care il uitase acolo Ofelia Manole si i-l luasem sa i-l dau. Am reusit pe drum sa fug. In Februarie am fost trimis in Oltenia ca instructor. Am lucrat acolo cu Estera Rodosevetki, care era conducatorul Regiunei. Dupa arestarea ei in Iulie 1935 am ramas eu cu conducerea regiunei pina in Decembrie 1935. In Decembrie 1935 am fost trimis ca conducator al regionalei Prahova, in Ianuarie 1936 am fost arestat, fiind dat de un provocator Olteanu. In proces am fost 19 insi printre cari Petre Jubu si Tarnovschi Vladimir, un polonez. N-am dat nici o declaratie privitor la munca mea sau a altora. Procesul s-a judecat la Brasov si am fost condamnat la 2 ani si 6 luni. Inchisoarea am executat-o la Doftana. La Brasov in 1936 am fost incadrat in partid. La Doftana am fost incadrat in celula de partid si am fost pus la diferite munci organizatorice. In 1938 August cu ocazia incercarilor provocatoare am fost sanctionat cu observatie pentru lipsa de vigilenta. M-am eliberat in Decembrie 1938. Am luam imediat legatura cu Popa Emil si cu David Constantin. Am fost dat sa lucrez la tineret in Comitetul Judetean care se ocupa cu tineretul.
In prim(avara anului 1939) am fost dat in Comisia Centrala a Tineretului unde am lucrat cu Tasca. Am luat parte la conferinta din Septembrie 1939 a tineretulu(i) unde am facut raportul asupra problemelor tineretului si am propus reorganizarea unei organizatii revolutionare a tineretului si creiarea unui front patriotic al tineretului. Prima propunere a fost insa atunci respinsa de (stefan) Foris, reprezentantul CC al Partidului.
In Iunie – Iulie am fost o luna la o scoala de cadre impreuna cu inca 5 tovi, problema principala care a fost prelucrata a fost Istoria Partidului Bolsevic.
In Noiembrie 1939 s-a organizat UTC. Am fost pus in Comitetul Central al UTC impreuna cu Tasca si Miron (Constantinescu) si mai tirziu cu altii.
Am muncit aici pina in Iulie 1940 cind am fost arestat. Arestarea se datoreste lipsei de vigilenta si de conspiratie din partea mea. Eu eram condamnat 3 ani in lipsa si cu toate acestea umblam ziua pe strada si chiar in diferite case compromise.
La prefectura n-am dat nici o declaratie, dupa citeva zile am fost trimis la Consiliu(l) de razboiu si deacolo la Inchisoarea Jilava unde am stat pina in Februarie 1942. In timpul sederii la Jilava obtinind posibilitatea sa merg la Spitalul Militar pentru repararea danturii am facut o mare greseala mergind impreuna cu o tova la o casa technica (in) care erau niste cunoscuti de ai nostri.
In 1942 Februarie am fost trimis la inchisoarea Caransebes. Aici am fost sanctionat cu un vot de blam pentru gresala mentionata mai sus.
In August 1943 m-am eliberat si am fost trimis in lagar unde am stat pina in August 1944. M-am eliberat pela 5 August cu ocazia unei Comisii de eliberare. Am fost eliberat in urma sfortarilor depuse pentru ca sa ne eliberam citi mai multi.
Am iesit impreuna cu Popa (Emil) si Preoteasa Grigore. Am gasit dupa citeva zile legatura cu miscarea prin (Lucretiu) Patrascanu, dar n-am fost pusi inca niciunul la munca pina la 23 August (1944). Dupa 23 August am fost dat sa muncesc la tineret.”

 

CARACTERIZARI ALE LUCRATORILOR DE LA CADRE

Ceausescu
Cismar, 28 ani, in UTC din 1934, devotat, disciplinat, inteligenta vie, nu are atitudine tovaraseasca*, este ironic, increzut, dorinta de a se evidentia, ridicat politiceste. Cu metoda de comanda a mai lichidat, independent in munca si se poate orienta singur, spirit organizatoric nu suficient de desvoltat dar face mari progrese, a ridicat mult munca in Sectorul Galben, este putin personal, ajuta la cresterea oamenilor, este energic, metoda in munca inca slaba, spirit critic si autocritic in desvoltare, curajos, vigilenta slaba, spirit de initiativa, spirit colectiv in crestere, morala sanatoasa, element cu mare perspectiva.

Bucuresti, 20 Dec. 1945 Tincuta

* a lichidat mult cu aceasta slabiciune

Aprecieri asupra celor ce au luat cuvântul la sedinta Judetenii Bucuresti din 20 noembrie (1)945

Cunoaste linia politica. Sesizeaza problemele. Leaga teoria cu concretul. Vorbeste bine, insa nu cu suficient dinamism.
(ss) Ganea

 

No comments yet

Lasă un răspuns

