Skip to content

Stefan Gusa: „grupa de conducere a tarii, in frunte cu Ion Iliescu, ceruse ajutor sovietic chiar in fata mea” Se stie ca orice terorist loveste in conducatori, nu in multime”

1 Ianuarie 2011

Romania Liberă, 16 august 1993
„Putin imi pasa ce se va intampla cu mine. Nu mi-e teama. Lumea trtebuie sa stie adevarul.”, spune generalul Gusa intr-un interviu publicat de Pavel Corut in ultima sa carte – „Sa te nasti sub steaua noastra”. „Exista documente pentru afirmatiile pe care le voi face. Pe 23 decembrie am discutat cu generalul Mihail Moisev, seful Marelui Stat Major al Armatei sovietice, i-am refuzat ajutorul. I-am spus: in nici un caz si indiferent de persoana care va cere ajutor sa nu-l acorde. Eu l-am sunat pe Moisev. Asta pentru ca grupa de conducere a tarii, in frunte cu Ion Iliescu,  ceruse ajutor sovietic chiar in fata mea. Imi pare rau ca Voican Voiculescu numai recunoaste acest lucru. Au venit la mine in birou, la Marele Stat Major si au spus: „Moare lumea in strada si e nevoie de ajutor militar specializat de la sovietici”. Erau toti: Ion Iliescu, Nicolae Militaru, Voican Voiculescu. Atunci am strigat: Cat voi fi seful Marelui Stat Major nu va calca picior de rus in Bucuresti!”

– Ca militar am fost socat, pe 22 decembrie, de urmatoarea situatie: cu toti vorbisem in balcon si nu se intamplase nimic. Se stie ca orice terorist loveste in conducatori, nu in multime. Deci tragerea a inceput dupa ce s-au terminat cuvantarile de la balcon. L-am intrebat nervos pe generalul Iulian Vlad: Domnule, acestia sunt ai dumneavoastra ? Ai mei nu sunt in nici un caz. Armata nu s-a urcat pe palatul regal ca sa traga! Generalul Vlad mi-a spus ca nu sunt nici oamenii lui. Colonelul Ardeleanu comandantul trupelor USLA a zis la fel. Sigur n-as baga mana in foc nici pentru toata armata, nicidecum pentru toata securitatea.”

– „Diversiunea a fost creata in mod diabolic. S-a ajuns ca unitati ale Armatei sa traga unele in altele.”

–  „Cine a tras? Si eu am spus ca in multe cazuri a tras armata. Majoritatea tragerilor a fost in sus si cu respectarea unor reguli. E drept ca armata a tras cea mai multa munitie, dar in ce conditii?”

– „Deziformarea atinsese cote ridicate. In acest context trebuie sa lamuresc situatia lui Emil  Dumitrescu, zis Cico. Ofiterul in cauza era in concediu medical. Fusese detasat de la ministerul nostru la Ministerul Petrolului si Geologiei cu multi ani in urma. Am ramas uimit cand l-am vazut la telvizor vorbind in numele armatei, facand apel la fostii colegi. Chema unitati de la Galati, Romnicu Sarat, Focsani, sa vina la Bucuresti. Cu ce drept?  Ce-a cautat Cico Dumitrescu la Televiziune? Un aventurier. Aud ca a luat doua stele in trei ani si jumatate. Cam mult. Sa revin. Apelul care s-a facut atunci catre populatie era o diversiune. Unitatea care se afla la televizor era suficienta.”

–  „Cand, pe 23 decembrie dimineata, am plecat de la CC la MApN, l-am gasit in cabinetul ministrului pe Nicolae Militaru. Am ramas cu o imagine terifianta.  Primul lucru pe care l-a facut a fost sa ridice telefonul special si sa pronunte: „Alio Moscova! labil…”In continuare si-a facut o scurta biografie , prezentandu-si studiile si carierta militara. Cand l-am auzit vorbind ruseste, mi-am zis: Fane, ai incurcat-o! Am disparut urgent din birou. Acest moment a fost pentru mine clarificator: Nicolae Militaru fusese intr-adevar agent. Si nu-si pierduse relatiile. Nici accentul rusesc perfect, cu semn moale. Apoi, in aceasi zi, Iliescu l-a numit in functia de ministru.  In noaptea urmatoare, de 24 decembrie ’89 , ge. Militaru a participat,  ca ministru la sedinta secreta in care s-a hotarat soarta lui Ceauserscu. Eu si generalul Vlad n-am fost chemati la sedinta.”

– Pe 25 decembrie, am fost eliberat din functie,. desi Ion Iliescu ma confirmase in urma cu doua zile. Lam intrebat pe generalul Militaru care sunt motivele demitarii. Mi-a spus ca e spre binele meu, ca sunt obosit necajit.”

– Interesant este ca generalul Pancea, care era atunci sef al Centrului Militar Teritorial Galati, se prezentase in ziua de 24 decembrie ca fiind sef al Marelui Stat Major. Atunci a fost arestat. Dar imediat dupa aceea generalul Militaru l-a chemat la Bucuresti si l-a facut sef al Directiei de informatii. Ulterior, a fost avansat comandant al Trupelor de Transmisiuni . De acolo a ajuns consilier prezidential. In prezent este secretarul Consiliului Suprem de Aarare.”

–  „Eram inca la Marele Stat Major cand mi s-au prezentat niste documente capturate de la teroristi. Niste biletele pe care erau marcate cadrane de ceas, indicand o anumita ora, plus niste cuvinte neinteligibile.  Am intrebat  unde sunt prinsi. Cand am aflat ca sunt in subsolul cladirii noastre, le-am spus subordonatilor sa fie atenti cu ei ca sunt periculosi. Ofiterului de serviciu, care mi-a prezentat biletelile, i le daduse colonelul Manta, care se ocupa de teroristi. Cred ca Manta ar putea lamuri problema.”

– „Mai avem ceva de lamurit. Cine civilii inarmati? Cine le daduse armament. Ce raspundere poarta? In mana cui se afla acum acest armament, furat de la unitati militare si garzi mpatriotice? ”

– „Am sesizat o treaba la Militaru. Era ros de ambitii. Daca nu era schimbat nu s-ar fi oprit la functia de ministru. Ar fi vrut mai mult. Concentrase mentele de la Timisoara. Mai interesant este ceea ce poate spune dansul despre ce s-a petrecut dupa 22 decembrie 1989. Pentru ca, vorba sa, atunci a inceput mascarda.
Dorina Băeşu
–––-
Stănculescu: Guşă a decăzut în rang pentru că nu a acceptat venirea trupelor sovietice.

„Se pare că Militaru ar fi acceptat varianta şi ar fi spus ‘Da’. Apoi, când Iliescu a vorbit şi vroia să îi spună ambasadorului rus asta, a sărit Guşă, care a spus categoric ‘Nu’. Asta l-a costat pentru că imediat a fost şi el aruncat tocmai cu două trepte mai jos, din funcţia de Şef al Statului Major”.

Emil Cico Dumitrescu: „Îl cunoşteam foarte bine pe directorul general al Televiziunii, pe Petre Constantin.
„Cu Iliescu am fost coleg la «Ape», nu la Moscova”
Pe 22 decembrie, în jurul orei 14.15, căpitanul de rang I Emil (Cico) Dumitrescu şi-a făcut apariţia la Televiziunea Română. Discursul lui a fost difuzat din Studioul 5 al Televiziunii Române, de unde cu numai zece minute mai devreme vorbea generalul Nicolae Militaru.
Căpitanul Cico Dumitrescu cerea în direct ca Ion Iliescu să se prezinte la Televiziune: „Rog pe tovarăşul Ion Iliescu, cu care am fost coleg, să vină la Televiziune! Trebuie, tovarăşi, să ne organizăm! „Tovarăşul Iliescu era în zonă, fiind contactat de Sergiu Nicolaescu.

În anii ’80 a fost arestat pentru că ar fi vândut secrete de stat către KGB. După 1989 s-a spus despre el că, aflându-se în slujba aceloraşi servicii sovietice, a avut un rol decisiv în manipularea populaţiei şi în crearea diversiunilor teroriste de la Revoluţie. De altfel, a fost şi anchetat în dosarul Revoluţiei. În anii tranziţiei a fost acuzat de trafic de influenţă şi subminarea puterii de stat.
Ulterior, Cico a fost ridicat în grad până la rangul de amiral. Între 1995 şi 1996 a fost numit în funcţia de secretar de stat, şef al Departamentului de logistică din cadrul Ministerului de Interne. Între anii 2000-2004 a fost consilier de stat în Departamentul Securităţii Naţionale din Administraţia Prezidenţială.
–––––-
Apariţia lui Nicolae Militaru la conducerea Armatei, în decembrie 1989, aduce în prim-plan zeci de generali şi alţi ofiţeri excluşi din Armata Română din cauza legăturilor cu Moscova. „Reţeaua Militaru” confirmă că Nicolae Ceauşescu avea dreptate, în ultimele zile din viaţă, când vorbea de acţiunile „agenturilor străine”.
–––-
Numirea verbală s-a produs la 23 decembrie, în jurul orei 16.00. Din Spitalul-Penitenciar Jilava, unde îşi ispăşeşte pedeapsa pentru participarea la represiunea de la Timişoara, Victor Atanasie Stănculescu îşi aminteşte: „Pe 23 decembrie, după-amiază, eu eram în birou, vorbeam la telefon, şi vine Militaru, alături de Iliescu. Erau zvonurile alea teribile de la Televiziune cu otrăvirea apei, cu elicoptere… şi eu le verificam, şi vedeam că sunt minciuni. Iliescu mi-a spus că va prelua Militaru conducerea, o mişcare ca de balet. «Ştii, dragă, noi ­ne-am gândit ca domnul Militaru să fie noul ministru al Apărării». Eu m-am ridicat şi i-am spus «Poftiţi, luaţi loc!», iar Militaru a spus: «Te rog, stai pe loc, că nu ştiu care sunt problemele…». Şi aşa s-a apropiat de seară şi mai târziu am asistat la acel moment teribil de omorâre a lui Trosca”. „Reprezentantul URSS în «Tratatul de la Varşovia» fusese anunţat înaintea noastră că Militaru va fi ministru”, dezvăluie fostul general.
––-
Mihail Montanu: „Iliescu l-a sunat pe Gorbaciov

Mihail Montanu face dezvăluiri importante. Montanu este inginerul venit din stradă şi lăsat, în mod foarte suspect, de Iliescu să supervizeze activitatea în Ministerul Apărării, din partea FSN. Mihail Montanu a confirmat că Ion Iliescu l-a sunat pe Mihail Gorbaciov în noaptea de 22 spre 23 decembrie 1989.

„Telefonul a fost dat din biroul lui Vasile Milea, fostul ministru al Apărării. În birou mai eram eu, un ofiţer care ne-a tradus din ruseşte ce spunea Iliescu, generalul Victor Stănculescu şi un ofiţer pe nume Dan Stuparu. Iliescu i-a prezentat lui Gorbaciov situaţia. A adăugat că lucrurile sunt sub control şi că nu e necesară deocamdată intervenţia trupelor sovietice. A mai spus că dacă situaţia degenerează, va reveni cu un telefon, ceea ce nu s-a întâmplat”
––-
Ce era în mintea dumneavoastră când l-aţi văzut pe Ion Iliescu intrând în direct la Televiziunea Română în după-amiaza de 22 decembrie?

George Marinescu: „Europa Liberă a trâmbiţat luni de zile că singurul înlocuitor pentru Ceauşescu este Ion Iliescu. Deci nu era o noutate. Occidentul ne îndoctrinase, ne manipulase, ca să zic aşa, cu o astfel de ştire.

Lasă un răspuns

