Skip to content

Iluş Néni, doica lui Valentin şi bona unguroaică la copiii familiei Ceauşescu! Interviu.

9 Septembrie 2011

Iluş Néni, doica lui Valentin

Iluş Néni, doica lui Valentin

Opinia publica stie prea putine lucruri despre viata familiei Ceausescu din perioada de dinainte de anul 1965, cand Nicolae Ceausescu nu era inca seful statului
Cserei Gabor, nascuta Ilona Bokor, a fost una dintre persoanele care au fost martore oculare ale acelei perioade din viaţa familiei fostului dictator roman.
Pentru MTV, postul de televiziune din Ungaria, in 3 noiembrie 2010 ora 19:22, dar si pentru cotidianul „erdely.ma”, (29 septembrie 2010 ora 07:34) tanti Ilus povesteste ca in 1947 cand Nicolae Ceausescu a angajat-o, Valentin nu se nascuse inca. (deci este fiul natural nu adoptiv!) ”Elmondása szerint Nicolae Ceauşescu és Elena Petrescu 1947-ben házasodott össze, és amikor ő a családhoz került, még Valentin sem volt megszületve.” Ilona l-a legănat in 17 februarie 1948 pe noul născut Valentin, apoi pe Zoe in martie 1949, si pe Nicu in septembrie 1951. In 23 februarie 1951 a primit o poza suvenir de la Ceausescu imbract in costum militar de general. Ilona spune ca Elena si Nicolae Ceausescu s-au casatorit in 23 decembrie 1947 – (Actul de casatorie nr. 2592/947)

Ceausescu si Elena langa mamele lor Alexandrina Petrescu si Lixandra Ceausescu

Ilona mai povesteste ca o cunostea personal pe mama Elenei Ceausescu Alexandrina Petrescu, care o vizita pe fica sa Elena unde avea domiciliul pe strada London nr.40 apoi s-au mutat intr-o vila pe strada Herestrau nr. 32. A primit si fotografii de la Ceausescu. O cunostea si pe Niculina Ceausescu. Ilona mai zice ca Valentin si Zoe au invatat cateva cuvinte in maghiara de exemplu mergem la plimbare “Menjünk sétálni” si dansa a invatat limba romana acolo la Ceausescu.

Zoe in bratele Elenei, Valentin la drerapta in bratele Ilonei

Zoe in bratele Elenei, Valentin la drerapta in bratele Ilonei

Tanti Ilus locuieste, in prezent, impreuna cu soţul ei, in Estelnic, un catun din nordul zonei Trei Scaune. Imediat dupa incheierea celui de-al II-lea razboi mondial, cand aceasta era tanara 16 ani,dupa seceta din 1946 se refugiase in Bucuresti si s-a angajat ca servitoare, pentru a scapa de saracia din Tinutul Secuiesc. Soarta a facut ca o alta servitoare- bucatareasa Tereza Gal din satul ei sa o recomande familiei Ceausescu, in anul 1947.

Desi femeia a revenit in satul natal de aproape sase decenii, ea inca mai pastreaza vie amintirea celor 4 ani petrecuţi la familia Ceausescu. Femeia a invatat limba romana la Bucuresti, iar copiii ei, Valentin si Zoe Ceausescu, au invatat cateva cuvinte in limba maghiara. Bucatareasa familiei Ceausescu Tereza Gal a fost tot din Tinutul Secuiesc, din regiunea Ciucului. Sotii Ceausescu agreau bucataria secuiasca si se purtau frumos cu cele două femei de origine maghiara.

Valentin si Zoe Ceausescu

Valentin si Zoe Ceausescu

Tanti Ilus era iubita si de cei doi copii. Acest lucru o demonstreaza si faptul ca, dupa plecarea ei din Bucuresti, sotii Ceausescu au incercat in repetate randuri (1953-54) sa o cheme inapoi. Ba mai mult de atat, sotii Ceausescu s-au deplasat in catunul Estelnic si au incercat sa o convinga pe femeie ca, impreuna cu sotul ei, sa revina in Capitala. Dar n-a putut deoarece parintii ei erau batrani si bolnavi. Tanti Ilus,care traieste si in prezent cu speranţa unei intalniri cu singurul copil in viata Valentin Ceausescu.

Parintii lui Ceausescu, Andruta Ceausescu si Alexandrina nascuta Lixandra Militaru

Interviu cu Gabor Cserei nascuta Ilona Bokor realizat de cotidianul Hirmondo ro.

Ilona tanti Ilus o tine-n-brate pe Zoe Ceausescu

– CUM ATI DEVENIT BONA COPIILOR LUI CEAUSESCU ?

– Ilona: In 1947, la varsta de 16 ani am ajuns la familia Ceausescu. Pe atunci Nicolae Ceausescu inca nu era seful statului. Dar a jucat un rol important in partid, a fost ministrul agriculturii. O sateanca Tereza Gal m-a recomandat. Ea era bucatareasa familiei Ceausescu. Cu toate acestea habar n-am, cum dansa a ajuns la Ceausescu.
“S-A PURTAT FRUMOS”

– PARINTII DUMNEAVOASTRA CE FEL DE PARERE AVEAU DESPRE ACEASTA OFERTA?

– Ilona: Am fost singurul copil, dar in 1946 a fost o seceta mare, apoi o mare saracie. Pina in 1952 am servit familia Ceausescu apoi am plecat acasa, pentru ca omul nu e calm daca constant se framanta cu gandul cand si cum se va casatori, el, sotul meu in prezent a insistat atunci cat mai curand posibil sa ne intoarcem acasa, la mica noastra gospodarie, puteam sa mai raman la ei pentru ca Ceausescu i-a oferit sotului meu functia de portar-sef.

CE FEL DE SARCINI A TREBUIT SA INDEPLINITI?

– Ilona: Trebuiam sa am grija de copiii, plus am facut curatenie si am spalat rufe, pentru ca atunci nu existau masini de spalat. Am calcat rufe cu fierul de calcat. Pot sa va spun ca Elena Ceausescu niciodata nu mi-a dat ordini, intodeauna imi zicea “te rog” s-a comportat destul de frumos, venea acasa se schimba, si gatea daca bucatareasa era in concediu. Ceausescu ca om era foarte corect, dar in acelasi timp a cerut disciplina stricta. Trebuiam sa fac masa chiar daca Ceausescu ajungea noaptea. Asteptam pina ce termina sa manance.

– CEAUSESCU A FOST IN ESTELNIC ?

– Ilona: Nu o data, ci de patru ori! O perioada cam lunga am petrecut impreuna cu copii in Predeal la parintii Elenei, eram foarte trista ca nu mi-am vazut mama demult, trebuiam sa ma deplasez acasa. Mama Elenei m-a consolat, si mi-a zis ca duminica ma duce acasa. A si ajuns o masina neagra, si ne-am indreptat impreuna cu sotoo Ceausescu spre satul meu. Imi amintesc, cand am ajuns la Targu Secuiesc, sotii Ceausescu s-au interesat la Sfatul Popular daca exista vre-o boala periculoasa in sat sau in zona inconjuratoare. Saraca mama mea nici nu banuia ca am ajuns. Exact pe atunci nasul meu era la noi, sotia lui a murit nu demult si a ramas singur cu 3 copii. Am plans cand l-am vazut pentru ca mi-a venit in gand cum n-am putut sa merg la inormantare . Cand Nicolae Ceausescu a aflat de ce plang a dat fiecarui copil o suta de mii de lei, care a fost o suma considerabila in acele zile. Asta a fost prima lor ocazie cand au vizitat Estelnekul, intr-adevar nu au dormit aici nicio-data: Dimineata ne-a adus, seara ne-am si intors.

– NU V-A DAT SA SIMTITI CA SUNTETI MAGHIARA?

-Ilona: S-au purtat tare frumos cu mine, nu l-a deranjat faptul ca sunt de origine maghiara, toate bucataresele erau maghiare, mai intai era bucatareasa Tereza, apoi Mari din Miercurea Ciuc. Nu numai ca Ceausescu era cumsecade, au si platit bine, de cate ori pleca in strainatate imi aducea cadouri. A venit si mama odata, cu o prietena de-a ei la Bucuresti , a venit la mine. Nu a trebuit sa cumpere nimic, cand a plecat Elena Ceausescu mi-a dat voie sa-o duc la gara cu masina, ei i-au platit si biletul de tren si i-au dat toate de mancare. Elena Ceausescu avea grija de la sapun pina la zahar le impacheta si-mi zicea asta e pentru mama ta.

“ELENA A CONDUS DE LA SPATE”

– CE FEL DE AMINTIRE V-A RAMAS DE LA COPIII?

– Ilona: Cu Zoe nu erau probleme, era o adevarata fetita, probleme au aparut la Valentin Ceausescu care era un copil foarte vioi, iute. Cu Nicu nu prea m-am ocupat era micut cand m-am intors la Estelnic. O data Valentin ne-a speriat tare cand eram in Predeal: mama Elenei a curatat imbracamintea cu benzina,s-a si varsat pe jos. Cand Valentin a intrat in casa a baut din benzina care a mai ramas, cand am observat chestia asta am plans, nu am vrut sa-i spun lui Ceausescu, totusi Nicolae Ceausescu a observat, si imediat l-a luat la spital noroc ca a scapat.

– DUPA CE V-ATI INTORS ACASA ATI MAI TINUT LEGATURA CU FAMILIA CEAUSESCU?

– Ilona: Nu am tinut legatura, dar cand i-au executat am plans, nu asa trebuia. Ceausescu a construit Romania. Elena a fost de vina pentru ca ea a condus din spate. As dori sa-l intalnesc pe Valentin.

Reproducerea neautorizata a textelor sau imaginilor de pe acest site este interzisa!

Un mare cetatean al Republicii Literelor: Tony Judt si utopia Europei Centrale

d-le Tismaneanu iata dovada c Valentin Ceausescu este fiul natural

4 comentarii leave one →
  1. 10 Septembrie 2011 16:42

    Multumsc Ovidiu pentru comentariu, ai un email de contact, Camelia

  2. 10 Septembrie 2011 16:59

    @Draga Camelia, ti-am postat un mail inca inainte , multumesc! sa mai treci pe-aici te-am adaugat pe lista „blogroll” si poza ta.
    ps. numai primul mesaj trece prin moderare.

  3. 12 Septembrie 2011 04:53

    Felicitari pentru site. Ati castigat un cititor.

Trackbacks

  1. Doica si menajera familiei Ceausescu- Ilus Neni

Lasă un răspuns

